Dunod
1979
-
Disponible - 780.0 IMB
Etage 2 - Musique - Musiques et documents parlés
Recherche simple :
Dunod
1979
Disponible - 780.0 IMB
Etage 2 - Musique - Musiques et documents parlés
par Reik, Theodor (1888-1969)
les Belles lettres
1984
Disponible - 153 REIK 1
Etage 3 - Philosophie, Religion - Psychologie
par Lassus, Marie-Pierre
Presses universitaires de Lille ; Ed. Klincksieck
1992
Disponible - 78 VERD 2
Etage 2 - Musique - Musiques et documents parlés
par Huron, David
MIT Press
2006
Disponible - 780 HUR
Etage 2 - Musique - Musiques et documents parlés
par Levitin, Daniel J. (1957-....)
Éditions Héloïse d'Ormesson
2016 -
Disponible - 780.0 LEV
Etage 2 - Musique - Musiques et documents parlés
Résumé : Un essai tentant d'expliquer l'évolution de la musique et du cerveau à travers l'histoire et les six continents. L'auteur insiste sur l'importance de la musique pour l'espèce humaine, sur les comportements plus complexes tels que le langage, les entreprises collectives et la transmission d'informations d'une génération à l'autre. ©Electre 2016
par Pesic, Peter
The MIT Press
2017 -
Disponible - 780.5 PES
Etage 2 - Musique - Musiques et documents parlés
Résumé : Présentation de l'éditeur: "Polyphony—the interweaving of simultaneous sounds—is a crucial aspect of music that has deep implications for how we understand the mind. In Polyphonic Minds, Peter Pesic examines the history and significance of “polyphonicity”—of “many-voicedness”—in human experience. Pesic presents the emergence of Western polyphony, its flowering, its horizons, and the perspective it offers on our own polyphonic brains. When we listen to polyphonic music, how is it that we can hear several different things at once? How does a single mind experience those things as a unity (a motet, a fugue) rather than an incoherent jumble? Pesic argues that polyphony raises fundamental issues for philosophy, theology, literature, psychology, and neuroscience—all searching for the apparent unity of consciousness in the midst of multiple simultaneous experiences. After tracing the development of polyphony in Western music from ninth-century church music through the experimental compositions of Glenn Gould and John Cage, Pesic considers the analogous activity within the brain, the polyphonic “music of the hemispheres” that shapes brain states from sleep to awakening. He discusses how neuroscientists draw on concepts from polyphony to describe the “neural orchestra” of the brain. Pesic's story begins with ancient conceptions of God's mind and ends with the polyphonic personhood of the human brain and body. An enhanced e-book edition allows the sound examples to be played by a touch."
IRCAM/Centre G. Pompidou
1988
Disponible - 78(0) IRC
Etage 2 - Musique - Musiques et documents parlés
par Ayari, Mondher (1967-....)
l'Harmattan
2003 -
Disponible - 781(575) MON
Etage 2 - Musique - Musiques et documents parlés
Résumé : Explore les dimensions historiques, sociales, structurelles et perceptives de la musique arabe improvisée. Présente des expérimentations sur la perception de la musique arabe par des auditeurs arabes et occidentaux. Met en évidence la variabilité des perceptions due à l'acculturation et aux différences individuelles au sein d'une même culture.
Alexitère
2010 -
Disponible - 780.0 CIN
Etage 2 - Musique - Musiques et documents parlés
Résumé : L'ouvrage est consacré à l'héritage de la pensée de Robert Francès, psychologue, philosophe et musicien français, à l'origine d'une forme novatrice d'approche du fait musical.
par Lecourt, Édith
Éd. l'Harmattan
1992
Disponible - 153 FREU 2
Etage 3 - Philosophie, Religion - Psychologie